Jedna z najpopularniejszych szkockich whisky, z etykietą przedstawiającą ptaka – pardwę, który stanowi swoisty symbol Szkocji i utożsamiany jest z ulubioną rozrywką Szkotów – polowaniami. The Famous Grouse to whisky typu blended, wytwarzana w destylarni Matthew Gloag & Son, która została założona w XIX wieku w szkockim miasteczku Perth. Trunek ten powstaje z mieszania malt whisky – The Macallan i The Highland Park, a także łagodnych whisky zbożowych. Niepowtarzalny smak The Famous Grouse zawdzięcza między innymi źródlanej wodzie oraz torfowi, który wykorzystywany jest w procesie suszenia słodu jęczmiennego.
Na tylnej etykiecie umieszczonej na butelce trunku The Famous Grouse widnieje podpis Matthewa Gloaga – twórcy marki. Choć nie ma on już tak znaczącego wpływu na losy firmy, jak dawniej, nadal nazwisko rodziny Gloagów nierozerwalnie
związane jest z whisky. Gloagowie pojawili się w Perth przed rokiem 1703 – to właśnie wówczas zapisano w aktach jej męskich członków jako producentów lnu i murarzy.
W 1750 roku John Gloag rozpoczął działalność kupiecką
– handlował winem. W tym samym czasie bratanek Johna – Matthew Gloag, pełnił funkcję kamerdynera, odpowiedzialnego za piwnice z winami u lorda Mansfielda w Scone Palace.
U schyłku lat 70 XVIII wieku porzucił jednak stanowisko i wynajął niewielki lokal przy Atholl Street 24. W tym właśnie lokalu trudnił się działalnością handlową – sprzedawał żywność, wino i inne wyroby spirytusowe. Rodzinna firma Matthew Gloag & Son została zarejestrowana w 1800 roku.
W 1842 roku firma Matthew Gloag & Son obsługiwała bankiet dla królowej Wiktorii i księcia Alberta, którzy w tym czasie odwiedzali Szkocję. Chwalono wówczas wyśmienity wybór dań, słodyczy i alkoholów. W latach 60 sklep Gloaga miał
niezachwianą reputację i cieszył się olbrzymią popularnością. Rodzinny biznes przejął syn Matthewa – William, który zasłynął między innymi z poszerzenia oferty handlowej rodzimego sklepu.
Do połowy lat 70 XIX wieku William
zmienił profil firmy, inwestując w wina francuskie. Ale nie tylko wina były słabością Williama Gloaga – z równie dużym entuzjazmem odnosił się on do whisky.
Potomek Matthewa Gloaga pięknie mówił o whisky, skupiając się na jej zaletach i pieczołowitości oraz staranności procesów, prowadzących do jej wytworzenia - „whisky to trunek rozweselający, nieoceniony w przywracaniu wyczerpanych sił
natury” czy „ogromne znacznie w produkcji whisky ma to, aby wykorzystywane były wyłącznie najlepsze materiały, jakie tylko można uzyskać”.
Williama wspierał jego bratanek – Matthew, który pracował we Francji u jednego ze
sławniejszych producentów wina. W 1896 roku Matthew powrócił z Francji i zdobytą wiedzę wykorzystał w momencie, gdy staną na czele rodzinnego biznesu.
Bratanek Williama Gloaga – Matthew, zapewnił stałe dostawy francuskich win do rodzinnego sklepu, a także z pasją oddał się pomysłowi na stworzenie blended whisky. Jego pragnieniem było stworzenie mieszanki, która przypadłaby do gustu
wielu ludziom – szczególnie młodszemu pokoleniu.
W 1896 roku w głowie Matthewa ukształtowała się nazwa trunku – Grouse Brand. To córka Matthewa – Phillipa, stworzyła grafikę przedstawiającą szkockiego ptaka pardwę, który
stał się symbolem rodzinnej marki.
Stworzona przez Matthewa whisky, szybko zdobyła uznanie i cieszyła się tak dużą popularnością, że zadecydowano o zmianie nazwy trunku z Grouse Brand, na The Famous Grouse.
W tym samym czasie wybudowano nową siedzibę rodzinnej
firmy przy Kinnoull Street 33, w której piwnicach przechowywano między innymi wino i whisky. Zabudowania stworzono z czerwonego piaskowca, który skutecznie przyciągał wzrok. Siedziba została nazwana Bordeaux House.
W 1910 roku Matthew przeszedł na emeryturę, pozostawiając rodzinny biznes swojemu synowi – Matthewowi Williamowi Gloagowi. Matthew junior zajął się intensywną promocją whisky The Famous Grouse. W czasie I wojny światowej pieczę nad firmą sprawowała żona walczącego na froncie Matthewa – Nellie. Przedsiębiorcza kobieta pomnożyła zyski rodzinnego biznesu.
Po wprowadzeniu na terenie Stanów Zjednoczonych prohibicji, rodzina Gloagów zaczęła sprzedawać whisky do innych krajów np. Indii Zachodnich. Trunki sprzedawano w butelkach, a nie jak to było wówczas powszechne w beczkach. Po zniesieniu prohibicji w 1933 roku zysk ze sprzedaży w firmie ponownie poszybował w górę. Sprzedaż The Famous Grouse rosła dynamicznie między innymi w Kanadzie, Afryce i krajach europejskich. Dobudowano nową powierzchnię magazynową, zdołającą pomieścić olbrzymie zapasy – dzięki którym przez dwa pierwsze lata II wojny światowej dostawy alkoholu były stałe i zawsze na czas.