John Walker przyszedł na świat w 1805 roku w Szkocji – syn rolnika został bardzo szybko osierocony, już w wieku zaledwie 15 lat. Spadek po ojcu, przedsiębiorczy John postanowił przeznaczyć na działalność kupiecką. Choć scheda wynosiła
zaledwie 417 funtów, wystarczyła w zupełności na otworzenie małego sklepu w miasteczku Kilmarnock – na południowym zachodzie Szkocji.
Ponad 200 lat później marka Johnnie Walker, znana jest praktycznie na całym świecie.
Młody Johnnie Walker otworzył mały sklep z produktami kolonialnymi. Już od początku funkcjonowania sklepu – to jest od roku 1820, ambitny Szkot pracował nad udoskonaleniem własnej mieszanki herbaty. W swoim otoczeniu Walker uchodził za eksperta w mieszaniu różnych gatunków herbat liściastych, co owocowało poprawą zarówno smaku, jak i aromatu gorącego napoju.
Dopiero wiele lat później, Johnnie skupił swoją uwagę i zmysły na tworzeniu mieszanek whisky, które stały się prawdziwą wizytówką dynastii Walkerów. W 1852 roku powódź nawiedzająca miasteczko Kilmarnock, zniszczyła większość dobytku
Johnniego, co nie przeszkodziło ambitnemu przedsiębiorcy w rozwijaniu własnej marki.
Założyciel marki – Johnnie Walker zmarł w roku 1857. Talent, pasję i skromny dobytek, który nadszarpnęła powódź, przejął po ojcu syn – Aleksander Walker. Potomek Johna miał doskonałe wyczucie marketingu i wrodzony talent do interesów.
To właśnie on rozwinął imperium szkockiej whisky, które wysławiło nazwisko Walker na cały świat. W 1860 roku weszła w życie nowa ustawa, która regulowała możliwość mieszania destylatów słodowych i zbożowych, otwierając tym samym
szansę dla Walkera.
Największym sukcesem i życiowym osiągnięciem Aleksandra Walkera, było z pewnością rozpoczęcie eksportu szkockiej whisky do Australii i pozostałych kolonii Imperium Brytyjskiego. Co ważne podkreślania – Imperium Brytyjskie obejmowało
wówczas 1/4 ludności świata i 1/5 powierzchni kuli ziemskiej. Aleksander nie tylko sprzedawał swoją whisky, ale i udoskonalał jej recepturę.
Mieszanki stworzone pierwotnie przez ojca, Aleksander doskonalił i tak w 1867
roku, sporządził trunek mieszany pod nazwą Old Highland Whisky. Jednym z niewątpliwie przełomowych momentów było stworzenie przez Aleksandra, projektu kwadratowej butelki i ukośniej etykiety z dżentelmenem w cylindrze – znanej
po dziś dzień.
Wiele osób zadawało i nadal zadaje sobie pytanie – dlaczego butelka trunku Johnnie Walker ma kwadratowy kształt, a nie tak jak większość whisky, owalny? Odpowiedź wydaje się zaskakująco praktyczna – takie butelki łatwiej było układać
podczas transportu. Oczywiście tak charakterystyczny design odróżniał tę szkocką od innych i stał się jednym z ważniejszych elementów marketingu klanu Walker.
Osoby, które miały przyjemność znać osobiście Aleksandra Walkera, często wspominały, że był on zapracowanym, surowym w obyciu i konserwatywnym człowiekiem, mającym słabość do dzieci i gry w golfa. Aleksander zmarł w 1889 roku, zostawiając
swój – już niemały majątek, synom – Jackowi, George'owi Patersonowi i Aleksandrowi Walkerowi II.
W dziewięć lat przed śmiercią Aleksandra, trunek Old Highland Whisky wygrał pierwszą nagrodę na Międzynarodowej Wystawie w
Sydney.
Synowie Aleksandra odziedziczyli liczne talenty zarówno po ojcu, jak i po dziadku. Aleksander Walker II doskonale mieszał whisky, a George Paterson dystrybuował trunki i skutecznie promował markę Walker.
To, na czym skupiali
się bracia, polegało na tym, aby znak handlowy – w tym przypadku kroczący dumnie dżentelmen w cylindrze (logo trunku), pozostał niezmienny. Do dziś etykieta prezentuje się elegancko i stanowi sentymentalne odniesienie do przeszłości
i pierwowzoru zamówionego przez Aleksandra.
W latach 90 XX wieku rodzina Walker, weszła w etap dynamicznego rozwoju – z pasją przejmowała kolejne destylarnie - w tym jedną z ważniejszych gorzelnię z Cardhu w hrabstwie Moray, należącą do Elisabeth Cumming.
Walkerowie
wydzierżawili również nieistniejący już zakład Annandale. W tym samym czasie, gdy powstało słynne logo Walkerów, whisky produkowana była pod nazwą Special Old Highland Whisky, ale zmienioną ją na Red Label, a Extra Special Old
Highland Whisky – na Black Label.
W 1925 roku John Walker & Sons Ltd. Połączyło siły z innymi wielkimi gorzelniami – Buchanan-Dewar Ltd oraz Distillers Co. Limited.
Dalsze zmiany
W 1939 roku Aleksander II Walker odszedł na emeryturę, a opiekę nad firmę przejęli członkowie rodu Cummingów.
Czas po II wojnie światowej to rozkwit popularności trunków Johnnie Walker – szkocka whisky była chętnie pitym trunkiem
przez europejskie i amerykańskie elity. Jej sprzedaż rosła dynamicznie, z roku na rok, powiększając zyski firmy.
Słynne logo – kroczący dżentelmen powstało w roku 1909. Bracia Walker spotkali się wówczas z karykaturzystą i rysownikiem – Tomem Brownem, który charakterystyczny znak narysował w pośpiechu na odwrocie karty menu, restauracji, w której
odbywało się spotkanie. Do podobizny gentlemana, który miał uosabiać pionierskiego ducha rodziny, wkrótce dołączono napis - „Born 1820, still going strong”. Według opowieści pierwowzorem kroczącego mężczyzny, był John Walker, w
cylindrze, z monoklem w oku, maszerujący dziarsko z laseczką w dłoni.