CZY KSZTAŁT
LUB WIELKOŚĆ BUTELKI MA ZNACZENIE?

Czytaj dalej

Wiele z nich znajduje się w strefie niematerialnej
tak jak treści marketingowe czy ogólne względy, związane z postrzeganiem marki, kreowane
w mediach. Inne, to całe zaplecze logistyczne 
czy produkcyjne, dbające o dostępność,
dystrybucję czy wydajność. Istnieje również
kwestia całkowicie namacalna jak opakowanie jednostkowe oraz zbiorcze, pełniące  
jednocześnie wiele różnorakich funkcji.

Myśląc o biznesie i podczas
jego planowania, należy ustalić
wiele z pozoru niezauważalnych
czynników i aspektów.

Whisky w dobie swojej prosperity jest idealnym przykładem takiego planowania i organizowania. Wynika to z potrzeby przewidywania i gromadzenia produktów, które dopiero po wielu latach będzie
można wysłać na wszelkie rynki świata do spragnionych odbiorców. Produkcja musi zapewnić odpowiednią podaż dojrzałych destylatów, przy jednoczesnej produkcji i gromadzeniu zapasów, dla kolejnych partii sprzedawanych w następnych latach.

Logistyka

Logistyka i sprzedaż oraz wspomagający dział marketingu, tworzą sprawnie działającą machinę dystrybucji, sprzedaży oraz zachęcania do kupowania. Obraz ten wydaje się dość przejrzysty i relatywnie prosty do zarządzenia i uzyskania oczekiwanych profitów. Jednak rosnąca konsumpcja oraz liczba producentów, wzmaga konkurencyjność oraz presję
na osiąganie zamierzonych celów i pozycji na rynku. Jednym z elementów, który w pewien sposób spala etap produkcji z pośrednikiem oraz ostatecznie konsumentem, jest opakowanie jednostkowe,
zwane w tym przypadku butelką.

Nie od zawsze szklana butelka miała tak
oczywiste znaczenie, jak współcześnie.
Już dzisiaj pojawiają się jej nowe, bardziej
ekologiczne warianty, łatwiej poddające się tak ważnemu w obecnych czasach recyklingowi.
Dawniej - wazy, zdobne dzbany czy amfory,
służyły do przewożenia czy przechowywania wszelakich płynnych dóbr świata jak wina,
oliwy czy mocniejsze trunki.

dawniej

Butelka

Warto zauważyć, iż już wtedy pełniły one wiele dodatkowych funkcji, jak chociażby ozdobne czy informujące o zawartości lub może precyzyjniej
- o osobie jej twórcy czy miejscu pochodzenia. Następnie, na większą skalę zaczęto korzystać
z dębowych beczek, które jak się okazało,
przydawały magazynowanym w nich trunkom, dodatkowych wartości. Ostatecznie do momentu produkcji na skalę masową, butelki szklane stanowiły nośnik wielokrotnego użytku, kilkukrotnie napełniane lub wymieniane - puste na pełne, w punktach sprzedaży detalicznej.

Współcześnie, większość z aspektów
wymienionych powyżej, uległa przekształceniu
i w głównym nurcie znajduje się chęć
i konieczność, dotarcia do klienta z produktem jednostkowo opakowanymi ujednoliconym.
Często wyraża to konieczność legislacyjna,
względy higieniczno-sanitarne czy kwestia oryginalności produktu.

obecnie

Butelka

Klasycznie ma kształt walca lub dla odmiany przyjmuje kształt bardziej foremny, jak graniastosłup
o podstawie trzy lub czterobocznej.
Nie brakuje innych pomysłów, takich jak
wykorzystanie kształtu kuli, stożka czy form przypominających krystaliczne bryły. Niegdyś, podstawą kształtu była łatwość jego wytworzenia,
 a następnie możliwości i predyspozycje logistyczne. Obecnie, najistotniejsze jest wyróżnienie się na
półce sklepowej lub utrzymanie rozpoznawalnego wzorca, do którego konsumenci przywykli i którego wypatrują na półkach.

W pewien sposób nie bez znaczenie pozostaje wielkość czy raczej objętość butelek.
Często wynika z nich dysproporcja ceny do
ilości - daje się to najbardziej odczuć, kiedy
przelicza się malutkie objętości rzędu 0,05 litra
czy gigantyczne przekraczające 3 litry.
Te, najłatwiej ukazują i prezentują koszty,
jakie ponoszą producenci, przy zmianach
i wprowadzaniu różno gabarytowych opakowań.

Wielkość

Często konieczność wyprodukowania czy napełnienia względnie niewielkiej partii, nietypowych butelek, niesie za sobą dodatkowe koszty, które wpływają na owe dysproporcje.
Co więcej - rzadko która butelka zapewnia 100% szczelności przy długoterminowym przetrzymywaniu. Efekt „ucieczki cieczy”
z oryginalnie zamkniętej butelki jest najłatwiej dostrzegalny w najmniejszych buteleczkach.
Z kolei te o dużych gabarytach, niejednokrotnie wymagają dodatkowych akcesoriów do
łatwiejszej obsługi przy napełnianiu kieliszków.
Z pomocą przychodzą wszelkie „kołyski”
czy „nalewaki”, montowane na szyjkach, pomagające w nalewaniu trunku.

Rozpiętość wielkości, kształtów czy rodzajów jednego gatunku, ma kolejne dodatkowe zastosowanie.
Jest nim zajmowanie miejsca na półkach sklepów
i skuteczne blokowanie konkurencji oraz zwiększanie własnej widoczności. Do budowania widoczności, służą również zdobne i kształtne butelki, co już
zostało wspomniane.

Różnorodność

Większość producentów skłania się w zależności
od trendów na lokalnych rynkach do wyposażania swoich butelek w dodatkowe ozdobne kartoniki.
To oprócz dodatkowej ochrony przed stłuczeniem
jest znakomitym nośnikiem materiałów
reklamowych czy treści marketingowych. Niejednokrotnie ich wygląd determinuje chęć
ich zakupu, bez konieczności zagłębienia się
w skrywaną zawartość.
Ostatecznie wygląd butelek niezależnie do ich zawartości, u niektórych pełni funkcję ozdobną.

Ostatnim elementem każdej butelki jest etykieta,
a także materiał, z jakiego została wykonana
i korek, którym naczynie zostało zamknięte.
Ten ostatni ma zabezpieczyć i ułatwić wydobycie zawartości z wnętrza butelki. Niekiedy jednak
i one stają się czymś więcej niż tylko kapselkiem odkręcanym ze szklanego gwinta.
Często wyposażone są w korek naturalny,
a od góry ich zdobienie przypomina gobelin.

Materiał

Niekiedy też, stają się elementem wartym kolekcjonowania, prezentując unikalne kształty
czy znamiona niepowtarzalności.
Etykiety to cały mikro świat kolorów i ich znaczeń, układu strony i ładu, czy ostatecznie treści, które przekazują. Ważne jest w nich wszystko - od kolorystyki, poprzez kształt, na materiałach,
z których zostały wykonane skończywszy. Każda powinna być spójna i przekazywać najważniejsze treści oraz być schludna i intrygująca.

Ostatecznie pozostaje kwestia surowca,
z jakiego butelka została wykonana - klasyczne szkło, szlachetniejszy kryształ, aż po kamionkę
czy porcelanowy dzbany. Niektóre pełnią funkcję ozdobną lub nawiązują do minionych epok
i dawnych metod butelkowania. Inne, jak szklane naczynia, mogą być przezroczyste, ukazujące
kolor zawartego w nich płynu czy inne bardziej tajemnicze, nieukazujące niczego ze skrywanych skarbów wnętrza. Są i takie, które zachowują pozorną transparentność, lecz szkło, z którego zostały zrobione, jest zabarwione kolorowym barwnikiem, który skutecznie ogranicza
możliwość ocenienia kolorytu whisky.

Po więcej historii i dobrej whisky

Zaglądaj na kukunawa.pl